Thuis!

26 augustus 2017 - Heesch, Nederland

Na bijna 12 geweldig mooie weken weet je dat er toch een keer een eind gaat komen aan ons reisavontuur. De laatste dagen zijn we in Duitsland geweest om de grote oversteek van Tsjechie naar Heesch te maken. Gelukkig zijn de wegen in Duitsland veel en veel beter dan wat we tot nu toe hebben gehad. We kunnen dus lekker doorrijden met onze Kriek. Tot wel bijna 400 kilometer op de dag dat we van Bad Langensalza naar Xanten (Ja, bijna thuis inderdaad, maar toch nog een nachtje Duitsland)

En man, wat gaat dat snel. Om jullie een beeld te geven hoe langzaam het ook kan gaan met kriek, zal ik wat vertellen over hoe het ook kan gaan.

Zo waren we in Tsjechië in het hele mooie natuurgebied Adrspach geweest. Vanuit die plek zou het nog ruim anderhalf uur rijden zijn naar de volgende plek waar een camping zou zijn. Dat is fijn, zeggen we nog optimistisch tegen elkaar. Het is ook maar 100 kilometer. Geen probleem! Nee, behalve in Tsjechië. Die anderhalf uur bleek net niet helemaal te kloppen. Uiteindelijk is het een rit geworden van ruim 3 en een half uur. Klein stukje omrijden, nog een klein stukje omrijden, een heel groot stuk omrijden en er eigenlijk achter komen dat er geen alternatieve route is en je dus zelf maar uit moet zoeken welke kant je op moet.

Je komt er wel natuurlijk, maar wat geduld is wel fijn om te hebben.

Uiteraard horen er bij zo’n lange reis ook wat feitjes:

8693 kilometer gereden
Ontelbaar veel kilometers omhoog en omlaag, waarbij regelmatig de 1e en 2e versnelling hard nodig waren om boven te komen. Toppunt hierin was vanuit het dal van de Brennerpas omhoog rijden naar een camperplek bij een hotelletje. Deze weg was zo stijl dat Kriek in de 1e versnelling omhoog moest rijden. Overschakelen naar de 2 ging niet.

Heel veel kleur en knutselboeken versleten door Joris en Marit. Die hebben naar hartelust gekleurd, geknutseld, knutselopdrachten van Brent en Jort gemaakt, rondgekeken en ook wel geslapen.

14 landen bezocht, gestart in Nederland, uiteraard op ’t Goeie Leven in Eerde. Via Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Hongarije, Slowakije, Polen, Tsjechië en Duitsland weer terug naar huis.

Tussen de 30 en 40 campings en camperplekken. De een heel leuk en de moeite waard om terug te komen. De ander vooral heel fijn om er weer weg te gaan.

Speeltuintjes spotten: onderweg lunchpauze? Dan zoeken we een speeltuin om daar boterhammen te eten. Vaak lukte dit wel, maar af en toe was je zo lang aan het zoeken. Dan maar niet. Het mooie daaraan is: boterham op, hup kriek weer in en verder: binnen 1 kilometer komt er dan toch een speeltuin aan. ;-)

Luifel in en uitklappen, bijna dagelijkse bezigheid. Gaat ie uit of blijft ie ingeklapt? Hele belangrijke dagelijkse vraag.

Waar is de stroomaansluiting? Elke plek kan dat ook weer een zoektocht zijn, maar meestal snel gevonden en aangesloten.

Dagelijkse bezigheid van Joris en Marit: de tas met buitenspeelgoed omkiepen als we er zijn. Vervolgens met iets heel anders gaan spelen. Opruimen werd meestal door iemand anders gedaan.

Boodschappen doen: heel erg vaak.

Mooie dingen zien: ontzettend veel, waarbij het voor Ilse en mij een terugkerende bezigheid was om in de avond te kijken wat we gaan doende dag erna. Dit pakte altijd goed uit en zo kom je op verrassende pareltjes in heel Europa uit. Mooie natuur, mooie steden

Schaduw opzoeken: ook dit was een bijna dagelijkse bezigheid. Je zou verwachten dat je tijdens zo’n reis ook regelmatig slecht weer hebt. Wij wel in ieder geval. Niets is minder waar. We hebben bijna onafgebroken mooi weer gehad. Enkele dagen dat het iets minder was, maar over het algemeen heel erg warm tot wel bijna 40 graden in het midden van Frankrijk en in Kroatië. Dan is schaduw opzoeken een sport aan het worden.

Nagenieten: nog heel lang en heel veel. Een geweldig avontuur is het geweest.

Groetjes Rob, Ilse, Joris en Marit!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tineke:
    27 augustus 2017
    Een reis om nooit te vergeten!
    Terug in Nederland met mooie herinneringen om aan terug te denken.
  2. Anny en leo:
    27 augustus 2017
    welkom thuis op jullie mooie plek in heesch,en geniet nog van de herinneringen
  3. Hans:
    2 september 2017
    mooie verhalen gelezen. welkom terug, van die andere in deze wondere wereld. tot binnenkort!