Panne in De Panne

11 juni 2017 - De Panne, België

Ja, jullie lezen het goed. Hoe leuk de woordspeling ook, het was vrijdagochtend wel even balen toen we (Rob dus ;-)) er achter kwamen dat we panne hadden met de camper. Hij lekt koelvloeistof en dus konden we niet verder. Net nu we na 3 dagen in De Panne het vervolg van onze reis hadden uitgestippeld en we vrijdagochtend alweer zo goed als alles hadden ingepakt. Jammer, maar niets aan te doen. Gelukkig stonden we niet langs de weg, maar gewoon op een prima camping dus dat viel dan weer mee. Via de camping-beheerder een garage in de buurt gebeld en ook nog even de ANWB ingeschakeld (gelukkig een week voor vertrek lid geworden), maar beide kwamen tot dezelfde conclusie dat Belgische monteurs op vrijdagmiddag niet werken en dat we dus tot maandag moeten wachten. Met een 'normale' vakantie van 2 weken hadden we (vooral ik) ontzettend gebaald, maar - eerlijk is eerlijk - met nog bijna 3 maanden is dat gevoel toch anders. Dus... we hadden ons er al snel bij neergelegd dat een paar dagen extra aan de Belgische kust ook geen straf is.

Een dag eerder hadden we een hele leuke dag gehad in Plopsaland. We konden er vanaf de camping te voet naar toe, dat wisten we van tevoren niet maar super handig zeg! Kindjes en koeltas in de bolderkar en gaan! Het was er - zoals verwacht - helemaal niet druk. Een paar bussen met schoolreisjes-kinderen en nog wat families met kleine kinderen. Dus veel attracties zijn we 2 of 3 keer in geweest. Alleen de horeca was nog erg ingericht op voorseizoen en dus hebben we vanaf half 3 uitgekeken naar een ijsje maar helaas tot sluitingstijd zonder resultaat, echt heel raar. Gertje had meer aan ons kunnen verdienen ;-).

Gisteren gingen we met de kusttram naar Middelkerke. Een klein beetje nostalgie voor ons, want hier waren we ook op vakantie toen Joris net 1 jaar was. Dat vertelden we aan hem, maar hij kon niet geloven dat hij daar al eens eerder was geweest want "hij wist er niets meer van". Later hoorden we hem wel tegen Marit vertellen: "ik weet waar het strand is, want ik ben hier al voor de 2e keer Marit en jij niet want toen was jij er nog niet". Lekker aan het strand gespeeld in de speeltuin en gepicknickt en daarna gingen we met de kusttram door naar Oostende. Een beetje rondgeslenterd, taartje gegeten, terrasje gepikt en daarna weer terug naar De Panne. In de tram troffen we een aardig ouder echtpaar uit de buurt van Brussel. We raken snel aan de praat met (veelal oudere) mensen, omdat er veel zijn die zich afvragen waarom onze 2 kinderen niet naar school hoeven, echt grappig. Vraag 1 is: is het een tweeling? Vraag 2 is: hoeven jullie niet naar school. En vervolgens beginnen ze doorgaans heel gauw over hun eigen kleinkinderen. Zo ook de vrouw in de tram gisteren. Zij begon met Marit te kletsen, vroeg hoe oud ze was, etc. En toen begon ze over Roos, haar kleindochter. Die al kan fietsen, skieen en heel goed kan ratelen. Kortom, het wonderkind van Belgie. Oma vraagt aan Marit: zal ik je eens een foto van mijn Roosje tonen? Marit knikt driftig nee (wat ik stiekem hoopte hihi), maar toch kwamen de foto's en de verhalen. Joris keek voor de vorm nog op haar telefoon en Marit... die ging gewoon naar buiten kijken haha.

Vandaag was een warme dag. De enorme wind van de afgelopen dagen was gaan liggen en vanochtend was het al zo warm dat we buiten hebben ontbeten, wat heerlijk was dat. En praktisch haha, want alles wat er valt (en dat is nogal eens wat, ik noem geen namen, maar ze beginnen met een J en een M) veeg je hup het kleed af en klaar is kees. Dat is een van de voordelen van de kamperen. Kamperen met lekker weer welteverstaan :-).

We zijn er helemaal aan gewend. Het is toch een wereldje an sich. Ook de camping-etiquette, daarvan leren we elke dag nog bij. Omdat het voorseizoen is, zitten er veel ouderen op de camping en dus groet je elkaar de godganse dag, maakt niet uit waar. Ook al sta je met je mond vol tandpasta, toch word je geacht iets uit te kramen dat op 'goedemorgen' lijkt. Dus dat doen we dan ook netjes haha. En bij gebrek aan een bar op de(ze) camping, is er de afwasplaats. Dat is echt dé sociale ontmoetingsplek van de camping. Zeker voor mannen. Want zoals dat bij veel (oudere) stellen hier gaat, kookt de vrouw en wast de man vervolgens af. En dan gaat er wel eens bijna iets helemaal mis. Rob stond van de week bij de afwas (want inderdaad, ik had gekookt, zo hoort dat hier hè) en de afwasplek naast hem was bezet. Komt onze buurman (een heel principieel, eigenaardig mannetje) aanlopen, ziet dat er geen plek is, zet zijn teil met afwas op het bankje en gaat naar de wc. Vervolgens is de afwasplek naast Rob weer vrij, maar die wordt direct ingenomen door iemand anders. Komt Buurman terug van zijn behoefte en zegt ie tegen die man: hé, u pikt mijn plekje in! "Buurman," zegt ie tegen Rob "u zag toch ook dat ik eerder aan de beurt was". Hahaha, wat een toestand en vakantiestress. Ja zo maak je het mee hier.

Ondertussen zitten de kinderen al helemaal onder de schrammen en blauwe plekken van het vele buiten spelen, hebben Rob en ik ons ook al overal aan gestoten (want in de camper is er altijd wel iets dat nog dichterbij is dan je dacht), heb ik 2 flinke blaren onder m'n voeten, heeft Marit 3 flinke muggenbulten terwijl hier geen mug te bekennen is, maar oh wat hebben we het heerlijk en wat zijn we volop aan het genieten van het buitenleven! Oja, de foto's bij dit verhaal volgen nog... dat werkt niet zo handig omdat we foto's op de camera en op onze telefoons hebben. En morgen moeten we vroeg weer op, want we worden om 8.00 uur weggesleept hier. Tot gauw allemaal, bij het volgende reisverhaal.

1. Piet:
    12 juni 2017
    Hallo Rob, Ilse, Joris en Marit,
    Jammer dat je gelijk met pech beginnen maar ik hoop dat hierna de pech problemen weg blijven.
    Zoals je al zei Ilse je heb nog een voldoende tijd om verder te genieten.
    Veel plezier,
    Piet en josieta
  2. Bas:
    13 juni 2017
    Gelukkig zijn de beste avonturen vaak het meest onverwacht. Erg leuk om jullie verhalen te lezen. En hopelijk zijn jullie vandaag alsnog vertrokken uit De Panne. Goede reis!
  3. Bas:
    13 juni 2017
  4. Heidi:
    14 juni 2017
    Hé familie,

Leuk om het eerste verhaal te lezen. En het komt helemaal goed met jullie dat lees ik wel. Geniet en maak herinneringen.
  5. Tineke:
    14 juni 2017
    Buiten ontbijten is het echte vakantiegevoel! Heerlijk.
    Ik zit nu ook lekker in het zonnetje te genieten.
    Ik hoop dat jullie snel weer verder kunnen.
  6. Bert en Tilly:
    15 juni 2017
    Hallo Rob, Ilse, Joris en Marit, Eigenlijk wel komisch,panne in de Panne,maar natuurlijk niet de bedoeling. We zien dat jullie het verder goed maken en we blijven jullie volgen! Groetjes Bert en Tilly.
  7. Steef:
    24 juni 2017
    Hoi lieverds wat leuk om met jullie mee te lezen! Zo genieten wij ook van de vakantiepret. Niet van de panne ;-) . Hopelijk zijn jullie weer en route nu.

Liefs Steef
  8. Bert en Tilly:
    25 juni 2017
    Joris en Marit,
    Wat een mooie grote vissen!
    Mooie plaatjes,jullie hebben echt vakantie zo te zien!