Nog meer parels

28 juli 2017 - Rab, Kroatië

Nadat we Tolmin hebben verlaten rijden we verder door het zeer indrukwekkende landschap van Slovenië. Bijna sprookjesachtig mooi hier! Ons doel vandaag is Postojna. Een plaats die bekend is om zijn grot. Een hele goede reden dus om deze te bezoeken. Wat later komen we erachter dat ze zelfs op het eiland Rab, vanwaar ik deze blog schrijf reclame maken voor de grotten bij Postojna.

De avond dat we aankwamen in Postojna spraken we een gepensioneerd stel uit Wales die hun huis verkocht hebben en fulltime reizen. Hele aardige mensen die de grot dus al hadden gezien voordat wij er zouden zijn. De vrouw was druk aan het vertellen, dat ze nog nooit zoiets heeft gezien. Ze werd er zelfs helemaal emotioneel van…

Maar, het moet gezegd, een wereldwonder. Wat een indrukwekkende grot zeg. Indrukwekkend hoe mooi, maar ook vooral indrukwekkend omdat dit een van de weinige plekken in Slovenië is waar ze marketing en reclame maken met hoofdletters schrijven. Entree is vrij prijzig. Alles wat je ziet kost geld, maar de grot zelf is echt overweldigend mooi. Wij werden er ook een beetje stil van.

Na Slovenië gaat onze reis verder naar Kroatië. We bezoeken daar de zéér toeristische kuststreek van Istrië. Mooi is het zeker, maar heel druk, overvolle megacampings vol met Nederlandse gezinnen met een paar chagrijnige pubers voor de caravan. Dat is toch wel leuk om te zien, want een jaar of 20 geleden zaten wij er waarschijnlijk hetzelfde bij en over een jaar of 12 zitten wij er waarschijnlijk ook zo bij.

Wat ons van Kroatië zeker bij gaat blijven is niet Istrië, maar de fantastische route van Pula, helemaal langs de kust naar Rijeka naar Kraljevica waar we twee nachten (noodgedwongen) verblijven. Kriek is een klein beetje ziek, maar na veel bellen, regelen en met name contact met de garage in Nederland, rijden we door zonder reparatie. Uiteindelijk nog een huurauto opgehaald om toch mobiel te blijven (voor de kenners: een Volvo V90 station met 4000 km op de teller. Dat was ook niet bepaald een straf. ;-) ) Kriek lekt een klein beetje diesel, maar kan in Nederland relatief simpel gerepareerd worden. In Kroatië echter niet. Daar zou het een megaoperatie worden van bijna een week en heel veel geld.

We rijden lekker verder langs de kust om neer te strijken op het eilandje Rab. Ook dit stuk Kroatië is echt schilderachtig mooi. Indrukwekkende uitzichten op eiland Krk met een langs de kust slingerende weg die ons naar Rab zal leiden. Wat is het hier mooi! We kunnen met de veerboot naar Rab en gelukkig ook met Kriek. Mooi twee dagen aan het strand luieren. Heerlijk relaxed.

1. Bert en Tilly:
    29 juli 2017
    Wat een mooie foto's van de kindjes , maar ook van de grotten. Is misschien wel iets om te schilderen?groetjes Bert en Tilly