Parels van de Balkan

19 juli 2017 - Tolmin, Slovenië

Voordat we deze reis zouden maken hadden we niet eens gedacht om ooit eens naar Slovenië te gaan. Het is zo’n land wat je niets zegt, totdat je het met eigen ogen hebt gezien. Toen de plannen meer en meer zichtbaar werd en kwam opeens Slovenië en ook Kroatië in beeld. Slovenië, voor ons allemaal de grote onbekende. Wel grappig dat heel veel mensen die je vertelt dat je naar Kroatië toe gaat ook zeggen: vergeet vooral Slovenië ook niet. Dat is echt heel mooi. Nou, absoluut. We zijn nu op een aantal plaatsen geweest in Slovenië, waaronder de hele mooie hoofdstad, Ljubljana.
Heerlijke stad, niet te groot en genoeg te doen daar. Hele mooie dingen te zien, een kasteel, oude bruggen en heerlijke slenterstraatjes. Wat ook wel weer goed is natuurlijk. Het wandeltempo van een 3 en 5-jarige is niet heel erg hoog. Zeker niet als er zo veel te zien is onderweg.

Nadat we Ljubljana hebben bezocht gaan we verder naar Bled. De volgende stop op onze reis. Het is slechts een half uurtje rijden vandaag, makkie dus! Mooi niet. Uiteindelijk hebben we langer inde file gestaan dan dat we onderweg zijn geweest. De camping waar we naar toe zouden gaan is ook voor het eerst echt vol, complet en bezet tegelijk. Dan maar naar het meertje van Bled wat we bezoeken en wat echt een hele mooie plek is! Na een boterham bij het meertje, met de beentjes in het water en wat vissers bezig gezien te hebben gaan we op zoek naar de volgende camping. Weer een half uurtje rijden. Je raad het al. Ook vol. Met alle andere kampeerders die in Bled niet terecht konden waarschijnlijk.

De volgende camping dan maar. Die is echt ruim 1 uur verder. Hemelsbreed nog geen 50 kilometer, maar dat zegt in de bergen niet zo veel. Kriek, de camper, moet weer goed z’n best doen om ons allemaal boven te krijgen. Wat uiteraard ook weer gelukt is. Bovendien komen we ook weer veilig naar beneden.

Aangekomen in Tolmin, komen we in een vergelijkbare plaats als Bled aan. Een vergelijkbaar meertje, met water zo helder dat je de bodem kunt zien, het enige wat mist hier zijn de hotels en de vele toeristen in Bled. Toch fijn om nog even te zijn doorgereden.

1. Tineke:
    20 juli 2017
    Leuk om nieuwe mooie plekken te ontdekken.
    Hier hoop je ook op als je zo'n reis gaat maken.
  2. Piet:
    20 juli 2017
    Dat is het mooie van een camper. Je ontdekt altijd weer nieuwe plaatsen en komt op de mooiste plekken
  3. Janneke:
    23 juli 2017
    Leuk om jullie belevenissen te lezen! Nog veel plezier!